Stichting Apeldoorns Archief
Stichting Apeldoorns Archief
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Krachtens de Archiefwet 1995 zijn archieven van de overheid van 20 jaar e.o. openbaar. Samen met archieven en documentaire collecties van private instellingen, bedrijven en personen wordt bijgedragen aan versterking van de informatiepositie van inwoners die hiermee kennis kunnen nemen van een zo breed mogelijk gedocumenteerd verleden van de Apeldoornse samenleving (Raadsbesluit 28-02-2002 en 01-04-2020 op).
Betrokken partijen
Geen andere partijen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het college is bevoegd gezag (is formeel raad van bestuur).
Portefeuillehouder(s)
P.C.J. Messerschmidt
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Er is in 2022 uitvoering gegeven aan de wettelijk bepalingen van de Archiefwet 1995 t.a.v. het beheer van de archiefbewaarplaats door archieven van de gemeente, daaraan gelieerde overheidsorganisaties en van private rechtspersonen te ontsluiten, te beheren en beschikbaar te stellen aan het publiek. Daarnaast niet-wettelijke taken: educatie, medewerking aan publicaties, tentoonstellingen en culturele evenementen. De prestatie afspraken zijn vastgelegd in een DVO. De afspraken worden jaarlijks vastgesteld en geëvalueerd.In 2022 waren er 91.019 klantcontacten (fysiek bezoek, telefonisch, e-mail en websitebezoek). Een belangrijke mijlpaal was de ingebruikname van de website 'Het grote verhaal van Apeldoorn’. De website brengt de geschiedenis in beeld en nodigt inwoners van Apeldoorn, leerlingen, liefhebbers en (amateur)historici uit online een bijdrage te leveren.
Risico's
Het risico dat de gemeente o.g.v. het aanbestedingsrecht wordt gedwongen de taak zelf uit te voeren of aan te besteden is gemitigeerd met de in 2020 genomen maatregel tot quasi inbesteding door de archieftaak op te dragen aan de Stichting Apeldoorns Archief, waarover het college volledige zeggenschap heeft. De SAA heeft een samenwerkingsovereenkomst met CODA om de archieftaak zoveel mogelijk integraal met de museum- en bibliotheektaken van CODA uit te voeren.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 871.900
Aandelenbelang
Het college is bevoegd gezag (is formeel raad van bestuur).
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
€ 0
€ 0
n.b.
Eigen vermogen
nihil
nihil
nihil
Vreemd vermogen
nihil
nihil
nihil
Zonnepark Brinkenweg Exploitatie B.V.
Zonnepark Brinkenweg Exploitatie B.V.
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De B.V. exploiteert een park met zonnepanelen en is opgestart in 2022. De opwek van zonne-energie draagt bij aan energieneutraliteit in 2050
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn; energiecoöperatie De A
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Aandelenverhouding 50% gemeente Apeldoorn en 50% De A
Portefeuillehouder(s)
M. Wenzkowski, H. van den Berge (aandeelhouder)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
N.v.t.
Risico's
Reguliere exploitatierisico's
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
Aandelenverhouding 50% gemeente Apeldoorn en 50% De A
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
0
Eigen vermogen
60.000
Vreemd vermogen
2.144.000
Circulus BV
Circulus BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Circulus BV is de overheids-bv van 9 gemeenten die specifiek is aangewezen voor de inzameling van het afval. Afvalbeheer en advisering over vermindering van restafval hoort ook tot haar taken.
Betrokken partijen
Gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen, Voorst, Epe, Brummen, Lochem, Bronckhorst, Doesburg.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Gemeente Apeldoorn heeft een belang van 33,9%. Vanaf 2023 wordt dat 34,1%
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (aandeelhouder), D.S. Huizer (opdrachtgever)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De prestatieafspraken worden jaarlijks vastgelegd in de Resultatenovereenkomst deel C Afval.
Risico's
Wij krijgen dividend van Circulus op basis van de winst van CIREC BV. Dat is het overslagbedrijf van Circulus-Berkel. In onze begroting gaan we uit van een dividend van € 350.000 per jaar. De prognose van Circulus is dat de omzet en winst van CIREC komende jaren ongeveer gelijk blijven. Het risico is beperkt.
Ontwikkelingen beleid
Sinds het voorjaar van 2020 is het beleidsplan "Recycleservice 2025" operationeel. De milieuresultaten zijn duidelijk zichtbaar (daling restafval en stijging grondstoffen) en deze lijn zal de komende jaren voortzetten. Er is een kostendekkende financiële structuur.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 19.186.000
Aandelenbelang
Gemeente Apeldoorn heeft een belang van 33,9%. Vanaf 2023 wordt dat 34,1%
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
€ 1.177.796
€ 1.469.343
€ 1.446.000 (prognose)
Eigen vermogen
€ 15.237.002
€ 16.142.268
€ 16.934.000 (prognose)
Vreemd vermogen
€ 38.387.936
€ 37.406.372
€ 41.810.000 (prognose)
Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Een goede fysieke leefomgeving (o.a. schoner, stiller en duurzamer) creëren door regulering op basis van vergunningverlening, milieutoezicht, handhaving en milieuadvisering.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Voorst en Epe en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 6 leden en een dagelijks bestuur van 3 leden. Wethouder D.S. Huizer vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
D.S. Huizer
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
In de begroting en jaarrekening van de OVIJ staan interne risico's. Die kan OVIJ zelf opvangen binnen haar eigen begroting. Er wordt een stijgende lijn in het aantal adviesproducten geconstateerd. Met name op het gebied van bodem/asbest, ecologie en energietransitie. Voor 2022 kon deze stijging nog weer opgevangen worden binnen de begroting. Dit begint echter wel op gespannen voet te staan met de bijdrage van de OVIJ op onze strategische doelen. Het weerstandsvermogen van OVIJ is goed te noemen.
Ontwikkelingen beleid
De omgevingswet is de grote beleidsontwikkeling in het fysieke domein waarbinnen ook de OVIJ opereert. De OVIJ is intensief betrokken bij het gemeentelijke voorbereidingstraject. Daarnaast zien we dat OVIJ steeds meer partner is bij het behalen van onze strategische doelen en ambities op het gebied van woningbouw, energietransitie en circulariteit.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 4.377.000
Aandelenbelang
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 6 leden en een dagelijks bestuur van 3 leden. Wethouder D.S. Huizer vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
€ 118.177
€ 13.783
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 297.582
€ 271.608
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 744.224
€ 1.484.795
n.n.b.